Etosha park Namibië

REIZEN // RONDREIS DOOR NAMIBIË

Jan 29, 2021

Een rondreis door Namibië stond al heel lang op mijn wensenlijstje. Na het lezen van heel veel blogs en het kijken van nog meer video’s waren we dan eindelijk klaar voor onze rondreis door Namibië. Ik ben nog nooit zo goed voorbereid op vakantie gegaan en dat is misschien ook wel een beetje nodig in dit land.

Ik droomde al een tijdje van een rondreis door Namibië en toen onze werk-vakantie naar Kaapstad gepland stond (gelukkig nog net voor corona) leek me dit de ideale manier om deze reis te combineren.

Windhoek

We vlogen van Kaapstad naar Windhoek en kwamen s’avonds laat aan. We sliepen die nacht in een airbnb en waren al direct verbaasd over hoe uitgestrekt dit land is, vooral in het vliegtuig is dat goed te zien.

De volgende ochtend stonden we super vroeg op om onze huurauto op te halen (een 4×4 met daktent!) We hebben een auto met daktent en kampeerspullen gehuurd bij Drive South Africa. Alles werd netjes uitgelegd en er was genoeg ruimte in de auto. Ik zou wel aanraden om een satelliet telefoon te huren, ondanks dat wij een simkaart hadden gekocht was er echt niet overal bereik. Een navigatie hebben wij niet nodig gehad. Met een goede kaart kom je veel verder, daarnaast hadden we google kaarten offline gedownload.

We rijden naar een supermarkt en slaan behoorlijk wat boodschappen in. Ik had gelezen dat je heel weinig supermarkten tegen zou komen, dus gingen we helemaal los met blikken soep en pasta.

Na een wat gestresste ochtend waarin toch alles langer duurt dan je denkt vertrekken we 3 uur later dan gepland naar onze eerste bestemming: Waterberg Plateau Park. Onderweg verbazen we ons al over de natuur, bij aankomst van onze camp side lopen we een rondje en zetten we voor het eerst onze tent op, we moeten nog een beetje wennen, maar wat tof!

Dag 3: Etosha National park (oost) // Onguma

Voor ons gevoel begint de reis nu echt. We rijden op het laatste stukje asfalt richting Etosha national park waar we bij een camp side Onguma ons tentje weer uitklappen. Het is een super mooie camp side met een heerlijk zwembad waar we nog even lekker kunnen chillen en afkoelen. We boeken gelijk een Game Drive voor de volgende ochtend.

Dag 4: Etosha National park (centraal) // Okaukuejo

We staan voor het licht op om mee te gaan met de Game Drive. We zijn de enige die hebben geboekt, dus worden privé rondgereden. We werden begroet door een Giraffe, maar verder was het even zoeken. Toch hebben we een mooi lijstje dieren kunnen spotten op deze eerste safari in dit park:
– Hyena
– Flamingo’s
– Black mama
– Cheetah
– Giraffe
– Zeebra’s

Na de safari rijden we zelf het park in en spotte we nog wat dieren, omdat wij er in het regenseizoen zijn valt er genoeg water voor de dieren en hoeven ze niet langs de waterholes. Dit wisten we van te voren en waren dus al super enthousiast bij alle dieren die wel wel tegenkwamen. Een game drive is niet een must, maar wij vonden het een leuk begin van de safari.

Langzaam rijden we door naar Okaukuejo, waar we een een lodge hebben geboekt. De lodges heeft uitzicht op een waterhole waar zeebra’s aan het drinken zijn. We hebben er met golden hour nog even gezeten in de hoop dat andere dieren er nog zouden drinken, maar helaas was dat niet het geval. Het uitzicht was wel echt prachtig!

Dag 5: Etosha National park (west) // Olifantsrus Camp

We rijden weer vroeg weg en komen onderweg heel veel zeebra’s tegen. Na goed zoeken komen we opeens oog in oog te staan met een groep olifanten, echt fantastisch! Verder zien we nog een Oryx, Jackal, Hartebeest en Struisvogels.

We komen aan op een lege camping en besluiten nog een stuk te gaan rijden. We hoorde dat bij Dolomite Camp een prachtig infinity pool is met uitzicht op de wilde dieren en rijden daar heen. Op de terugweg naar onze eigen camp side komen we plots 3 neushoors tegen. Wat een dag!

Dag 6: Damaraland // Madisa Camp

Vandaag hebben we een hele lange route om af te leggen, dus we staan na een nacht met veel regen en onweer zo vroeg mogelijk op en beginnen met rijden. We rijden via Palmweg Damaraland in. Dit is een omweg, maar ik had gelezen dat dit een prachtig natuurgebied is en dat is niet gelogen.

Damaraland is écht leeg, ruig en verlaten. Over zanderige wegen, slingerend tussen rotsen en eindeloze landschappen rijden we zo’n 12 uur naar Madisa Camp. Tussendoor komen we nog een Himba stam tegen. Madisa camp is misschien wel één van de mooiste camp side die wij hebben gezien.

We zetten onze auto in de schaduw en nemen een biertje bij het zwembad. Met golden hour klimmen we nog naar een mooi uitkijkpunt en bekijken we de zonsondergang. Elke dag zeggen we tegen elkaar; “Mooier dan dit kan het toch niet worden”.

Madisa camp Namibië

Dag 7: Spitzkoppe

We beginnen de dag rustig en genieten nog even bij het zwembad. Daarna rijden we door naar Spitzkoppe, een plek waar we enorm naar uitkijken en veel mooie foto’s van hebben gezien. De rit is wederom hobbelig, verlaten en waanzinnig mooi. Met de majestueuze Namibische “Matterhorn” berg als achtergrond ben je hier even eigenaar van je eigen berg, want de kampeerplekken zijn honderden meters ver weg van elkaar. Net voor zonsondergang zoeken we het mooiste plekje om foto’s te maken en kijken weer onze ogen uit.

Dag 8: Namib-Naukluft National

Via Swakopmund en Walvisbaai (eindelijk weer asfalt!) rijden we naar het Namib-park. Het asfalt stopt, een eindeloze zandweg ligt voor ons. We hebben hier niet veel over gelezen en ook geen camp side geboekt, maar zijn echt verbaasd over het landschap. In het oosten van het park ligt de Kuiseb canyon, een geweldige plek om doorheen te rijden! Aan het einde van de dag vinden we een lodges en besluiten dat we wel weer even wat luxe hebben verdient. We slapen in een heerlijk bed, eten in het restaurant en lezen een boekje aan het zwembad.

Dag 9: Sesriem, Sossusvlei & sossusvlei // Sesriem camp

We rijden naar onze laatste bestemming van deze reis. Op de Sesriem camp blijven we een paar dagen, om nog even het vakantie gevoel te hebben. Omdat je binnen de parkgrenzen verblijft mag je een uur eerder en een uur langer in het park blijven. De camp side is wat luxer en nadat we onze tent weer hebben opgezet doen we een biertje met wat locals aan de bar. Even een dagje wat rustiger aan.

Dag 10: Sesriem, Sossusvlei & // Sesriem camp

We besluiten om voor het eerst een ochtend en middag niks te doen. We lunchen in het restaurant en liggen aan het zwembad. Eind van de middag rijden we richting de Sossusvlei. De shuttle die je het laatste stukje door het dikke zand heen kan brengen rijdt vandaag niet. Verder zien we ook geen andere auto’s en besluiten het toch maar zelf te gaan proberen. Na een paar 100 meter komen we vast te zitten en beginnen we al te scheppen. Gelukkig komt er een andere auto aan met vier mannen die ons helpen.

De Sossusvlei bestaat uit 32.000 km2 zand, duinen en woestijn. Het is er super warm en merken dat het niet voor niks zo rustig is op dit tijdstip. We lopen naar de Sossusvlei en kijken onze ogen uit. Het contrast van de blauwe lucht, de rode duinen en de dode bomen in Deadvlei is onvergetelijk. Vrij naif denken we wel één van de duinen te kunnen beklimmen, maar na 2/3 beseffen we dat het te warm en te hoog is en genieten we daar vanaf het uitzicht.

Dag 11: Sesriem, Sossusvlei & // Sesriem camp

De volgende ochtend rijden we in het donker naar Dune 45. In het hoogseizoen schijnt het hier super druk te zijn, maar bij ons viel het reuze mee. We beklimmen de dune en genieten van de prachtige zonsopgang. Vervolgens rijden we nog een keertje door naar Sossusvlei en lopen rond om de big daddy te zien. Ook gaan we hier nog even los met de auto en slippen we door het zand heen.

We genieten van onze laatste middag en kunnen niet geloven dat de reis nu al voorbij is. De dagen zijn super snel voorbij gevlogen. We hebben alles in 11 dagen gedaan en dat was goed te doen! Mocht je toch wat relaxter willen rijden en langer op 1 plek willen blijven raad ik toch aan om deze route in 14 dagen te doen. De volgende dag rijden we vroeg naar het vliegveld.

Voor mij was deze rondreis door Namibië echt een droom en hoop zeker nog een keertje terug te gaan. Wil je meer weten? Stuur gerust een berichtje. Benieuwd naar mijn tips over Kaapstad. Die vind je hier